I november 2013 kom kampanjen «Prøv min hybrid» i det ganske land – fra SAATCHI NORWAY. Prosjektet inspirerer Toyota hybrid-eiere til å gratis låne bort bilen sin til andre sivilister som er nysgjerrige på å kjøpe. Med det sagt og en råsterk facebook-app i ryggraden ble det over natten satt over 350 nye demobiler på norske veier – uten kostnad for Toyota.

Teamet bak kampanjen lot seg inspirere av at Toyota hadde «de mest fornøyde kundene». De ønsket å sette det utsagnet på prøve ved å sjekke om de ønsket å vise frem for andre hvor fornøyde de faktisk var.

Diamanten i septeret er en facebook-app som raskt finner hybrid-eiere i nærheten av deg som er villige til å låne bort hybriden. Appen setter så deg og den du velger ut i kontakt med hverandre og vips er du på prøvetur.

Skyskraper på tanken. To Skyskraperselskap var involvert i jobben: Sølvsuper produserte alle filmene som frontet kampanjen, mens Både Og produserte all radioreklame.

«Saatchi stilte med flere hybrideiere til filmene. Vi anbefalte byrået å bruke profesjonelle aktører som testpiloter – for at samtalene skulle holde en viss standard og at vi hadde muligheten til å lede samtalene dit vi ønsket. Vi hentet aktører fra humorverdenen, henholdsvis fra Det Andre Teatret, som er det beste du får av improvisatører her til lands, samt stand-up komikere. Det viste seg å fungere fint og vi synes selv filmene ruller godt på øyet»

– Lars Olav Seim – produsent i Sølvsuper.

Filmene er skutt med følgebil, samt en GO-PRO rigg på selve hybridbilene.

Radiokampanjene benyttet de samme aktørene som figurerer i filmene – og inneholder personlige og troverdige utsagn om hybridbilene fra eierne selv.

Radiospotter:

 

Prisdryss – men trenger hjelp! 

Kampanjen har siden lansering raket inn priser, blant annet Sølv i DM & Gull i Integrert (Gullblyanten), bronse i Integrert (Max Marketing Mix), Mobile of the Day (FWA), Site of the day (AWWARDS) samt Sølvtaggen i desember 2013. Effekten av kampanjen var bunnsolid med 300 registrerte hybrideiere, 1100 registrerte prøvekjørere, 150.000 unike besøkende på nettsiden, 1,9 mill videovisninger, 34 % av nordmenn over 18 husker kampanjen og 55 presseoppslag.

Men nå trenger Saatchi vår kollektive drakraft!

Kampanjen har blitt nominert til den prestisjetunge WEBBY awards, hvor «Prøv min hybrid» skal konkurrere mot selveste Will Ferrells «Dodge Durango» kampanje.

For å stemme på «Prøv min Hybrid» – klikk her!

Alle på Skyskraper ønsker med dette Saatchi LYKKE TIL i konkurransen! 

INVOLVERTE

Fra Saatchi

Kristoffer Reppen, Ida Fjeldbraaten, Christopher Køltzow, Rune Sandnes, Ola Bagger Skar, Øyvind Waage, Snorre Martinsen, Linus Hjellström, Mads Rønold, Håkon Fretheim, Joe Langdon, Patrik Bergfjord, Nanna Skipper Grønli, Magnhild Foldøy, Eiliv Gunleiksrud, Haagen Sæther-Larsen.

Fra Sølvsuper

Lars Olav Seim, Øystein Haare, Magnus Flaato, Andreas Frølich, Willy Hetland, Bjørnar Paulsen.

solvsuper

Fra BådeOg

Kyrre Holm Johannesen, Hans Kristian Heide, Mie Sten.

baadeog